Toledo we komen eraan

4 september 2022 - Alte, Portugal

Toledo,

Heerlijk geslapen, we hadden vernomen dat ontbijt vanaf 8.00 uur was, dus we vonden dat een strak plan. Na het hele ochtendritueel van trolly’s weer inpakken, moet stiekem zeggen we raken er handig in, op naar het ontbijt. Via de statige trappen wij naar beneden naar het ontbijt. Alles donker……dus niet goed begrepen? We stonden eigenlijk te overleggen wat te doen, toen er een dame aankwam met rugzak en lief glimlachte dat we mee konden komen. En op dit soort momenten komt de ondernemer in Willem weer boven, dus hoor hem zeggen 8.00uur open is niet om 8.00 binnenkomen. Na een minuut of 20 kregen we ons ontbijt voorgeschoteld. Inmiddels had ik ook een route uitgedokterd hoe ik bij de voordeur met de auto kon komen dus ook zoiets om achteruit steeg in. Na alle trappen weer in de auto, en op naar Toledo! Nu kwamen we onderweg toch wel veel verkoolde bomen tegen, zag zelfs dat men bezig was alle bossages langs de wegen aan het verwijderen zijn. Ik denk onder het motto voorkomen is beter. Met redelijke snelheid zien we de kmers aftellen. En nemen uiteindelijk de afslag Toledo en toen…..werd het stil in de auto. Wisten niet dat dit nog op deze rare aardbol bestaat, we gaan terug naar de middeleeuwen. Een prachtige stad met een echt Joods stuk. Na een mail kreeg ik door, knop drukken aanmelden en rij zo een druk plein op, ik dus zigzaggend tussen bomen en mensen, er werden zelfs foto’s van gemaakt. Inchecken en binnen no time staat er politie naast me. Auto moest 3 meter naar achter, wat een ophef om niks, Willem wilde autosleutels aan agent geven maar dat ging niet op. We kregen een kamer met een uitzicht op het plein. Kamer was modern ge-update en heerlijk koel, het was nl inmiddels 38C! Na de auto in parkeergarage gezet te hebben wat al een klusje was gingen we op pad, bij deze temperaturen vergaat je de energie als sneeuw voor de zon. Als eerste een koud biertje en de omgeving op ons in laten werken. We besloten gezien de temp een tour te boeken in zo’n toeristentrein die om de stad heen gaat. Ik ben eigenlijk nooit van dit soort dingen maar het was nu een goed plan.

Toerist uit Heerde

Toen eindelijk die gouden knoepert onder ging, en het wat koeler aanvoelde hebben we te voet rustig de stad ontdekt. Om zo diverse wonderlijke taferelen te kunnen spotten, slappe lach met respect  nonnen wachtend op de bus ben toch benieuwd waar ze de stappers scoren en winkels die in Nederland niet kunnen, zie alle foto’s. Morgen op naar onze laatste stop voor eindbestemming.

Tegenstelling van deze eeuw