Op naar Porto

2 oktober 2022 - Porto, Portugal

Auto volgeladen
Nog lekker even in de zon ontbijten, met een broodje en dat eitje (eerlijk gedeeld) en kopje koffie en jus, wat een zaligheid. Alles staat weer op z’n plaats, deuren dicht en we draaien de sleutel om. Het is tijd om afscheid te nemen. Casa de Pas je bent… en het was weer heerlijk, pas goed op jezelf. Zwaai nog een keer en rij langzaam naar beneden… het is stil in de auto, en zo rijden we rustig Alte uit.

In Portugal heb ik niet zo vaak zeg maar nooit echt in de file gestaan, maar na 1 minuut op de snelweg.. en vast….achteruit kon niet meer, maar er was wel paniek een auto in licht en laaien zwarte rook en een vuurzee. Uiteindelijk hadden we ruim baan met een  zeer grote boog om die brand heen, we reden met een raam open, maar mijn God wat een warmte pfft. Hulpdiensten waren onderweg schreeuwen mensen. Willem dacht een tesla te herkennen ik zag alleen maar vuur. En nu door……

We rijden richting Lissabon zo verder naar Porto mooi groen met nog mooiere vergezichten. Uiteindelijk afslag Porto drukke stad dus veel verkeer, en zo rijden we afslag hier en straat daar maar Hotel onvindbaar. Rij een straat in, op de hoek zit een mannetje, leunend op z’n stok me aan te kijken en denkt vast wat ga jij dan doen met die grote auto….te laat… doodlopend en heel smal. Ik moet draaien, willem de optimist “dat lukt nooit”…en dat moet je niet zeggen tegen me. In de laatste bocht was wat meer ruimte dus met wat heen en weer terug gedraai stond ik weer goed, zwaai naar het mannetje en zoek verder. Langs een trambaan en ja daar is het Hotel gelukkig gevonden. Er holt een jongen het hotel uit, trekt wat paaltjes uit grond en ik steek schuin half de stoep op. In m’n ooghoek zie ik een tram aankomen en zie dat ik half op de rails sta. Nu had ik een flashback normaal komen trams dan hard bellend aanrijden zodat men kan zien wat voor troela je bent, dus wilde snel weg, maar waarheen?, met de auto het hotel inrijden is ook niet sjiek. Maar tram stopt en wacht geduldig… ik draai wat en de tram kan er langs Pfft ook weer opgelost. Auto kon in de garage waar ik dus toch al 5x langs was gereden in onze zoektocht. Willem zat me al op te wachten met een lekker biertje in de binnentuin vh hotel. Leuk hotel (als je het kan vinden)10 min vh oude centrum. Maar ik op slippers en linnen broek en willem in korte broek, we kregen het koud,  dat is sinds 5 maanden de eerste keer dat m’n huid kippenvel vertoonde. Dus even omkleden en zo liepen we met jas aan en trui het hotel uit. Wel het trammetje genomen, wat leuk om je zo te laten vervoeren, richting oude centrum. Mensen keken me al aan, dacht nog staat m’n haar omhoog. Maar geloof dat we de enige waren met een trui en jas  aan. In de avond gegeten op een terrasje uitkijkend op de brug der bruggen, Porto het was kort maar krachtig morgen op naar Spanje.