Op naar Segovia… waar ja in Spanje

4 oktober 2022 - Heerde, Nederland

Segovia

Na een prima nacht op naar het ontbijt, kregen een tafeltje aan het raam in de verte zie je nog een stukje brug, leuk….dacht ik toen nog. ….Waar ik allergisch voor ben zijn mensen die in een ontbijtruimte zeer aanwezig zijn. Wel er zaten mensen waar ik niks van versta nogal luidruchtig te doen, ik herkende iets van Russisch ja….net of ik dat versta maar na al het nieuws meen ik het te herkennen. Dus geen zin om nog langer te blijven zitten, hup trolly’s halen en op naar Spanje. Via de bergen naar Spanje prachtig helder weer, Spanje is een gek land kilometers niks…een schaap of een geit, en dan ineens velden vol zonnepanelen. Maar het is fijn rijden bijna niemand kom je tegen, en als je iemand tegenkomt schrik je. Noemde het al eerder, altijd tanken als de tank nog niet te leeg is, dus afslag naar estación de servicio en zo wordt je vervolgens 20 km verderop gestuurd en zo rijden we weer een dorp in waar echt the walking dead is opgenomen. Toch ook tijd voor een kopje koffie erbij en zo zit je naast een pompstation, zelfs dat is al een ervaring! Heerlijk besuikerde bolachtig ding, met een kop verse koffie voor nog geen €3,-. Na deze stop ons laatste stukje door de Spaanse binnenlanden voor onze eindbestemming. Na de afslag rijden we nog wat weggetjes op en af en zo komen we aan in Segovia. We zien gelijk weer… terug in de middeleeuwen. Hotel midden op het mayor plaza een leuk lief plein met gekleurde gevels.. Rijden langs een reusachtig kasteel en kerk vol met duiven …… en komen dus aan op het plaza even zoeken, ennnn gevonden. Krijgen een reuze kamer met een tikkeltje ouderwets , maar ach we zijn er. Auto werd door een meneer volledig gefilmd om zo elke kras of wat dan ook vast te leggen om vervolgens deze ergens weg te zetten. Met onze papieren gids onder onze arm op naar een cerveza . En zo ploffen we op het eerste tafeltje….naast een 2 Nederlandse echtparen, bizar zo groot en dus zo klein is dat Europa. Via het kasteel en nog wat steile straatjes door en hadden we van het Hotel vernomen dat het eten in Jose Maria echt van de streek was dus ……wij in de avond opzoek naar gosee maria zoals ze het uitspreken. Eerst kom je in een bar daarna loop je van eetkamer naar eetkamer wij kregen een tafel in de 3 e eetkamer. Gezellig ingericht en redelijk bezet binnen no time zat het vol met Spanjaarden. We bestelde “het” gerecht wat iedereen ongeveer bestelde jonge Pig gemaakt op traditionele manier. Eerst wat tapa’s en toen………kwam de matron met een bord in de aanslag…..zal verder niet uitweiden maar echt lekker mwah, maar wel gelachen dus zie de foto’s, de man slaat op een gare pig op poten en ribben en zo valt het beest  in stukken…..of was hij ah fileren op z’n Spaans wie zal het zeggen. Later zag ik dat de matron zo blij was met zichzelf, met sjerp liep hij rond, zo ook op het schilderij wat aan de wand hing. De pig sloeg hij met een eetbord in stukken een beetje bouillon en dat was het. Ik zou het in de soep doen, maar het was wel een beleving. We hebben onze ogen uitgekeken in dit etablissement. Morgen gaan we naar Orthez, France.

Gosee