Normandië d-day hotspots

28 augustus 2021 - Caen, Frankrijk

Vanmorgen plan de campagne tijdens ons petit dejeuner.

1. Memorial Caen Normandie

2. Pegagus Bridge

3. Omaha beach

4. Normandy American Cemetery

5. Saint Mére Église

Memorial Caen of het museum van de geschiedenis van de politieke situaties vanaf 1925. We zien hier de opkomst van Hitler en de crash van Wall Street. En eindigen met de vreselijke beelden van troepen (jonge knullen) die het strand opstormden veel hun dood tegemoet. En komen via dit museum erachter dat de Duitsers in de te zwakke bunkers veelal de jongens waar Hitler niks aan had moesten waken. Held! We zijn onder indruk van de beelden, ookal kennen we ze.

Na dit bezoek zijn we naar Café Gondre , Benauville cq Pegagus bridge gereden dit is het eerste huis wat bevrijdt is. De uitbater had destijds de champagne begraven om ooit feest te kunnen vieren. De man is wel beschoten, hoe of wat is me onduidelijk.  Het ligt naast de Pegagus brug, en ik maar denken dat het iets moois zou zijn .."die brug. Wel je kan een godsvermogen krijgen bij de ijzerboer. Maar goed wij naar binnen bij dit café overal hangen foto’s met handtekeningen badges ect ect. En een hoop toeristen rotzooi.  De geschiedenis voel je overal.  Een elegante dame met grijze knoet vraagt wat we willen drinken, we bestellen wat. Maar we moeten cash betalen, wel dit is heel raar maar alle2 hebben we alleen wat plastic bij ons. En degene die willem goed kennen, dit is dus heel raar. Begrijp nu de blinkende mooie armband die deze dame draagt, maar ondanks dit.... ze is wél de dochter vd uitbater van destijds, bijzonder! Toch bekruipt me een dubbel gevoel.....het heeft haar geen windeieren gelegd. O ja over dat geld, ben 3 pinautomaten afgereden in een dorpje waar je de weg dus niet kent en de taal niet echt machtig bent, maar blauwe ogen helpen echt, er liep een mannetje met stokbrood dus het prototype Fransman en die heeft me toch kunnen uitleggen waar ik kon pinnen.

Na dit bezoek rijden we langs de kustlijn richting Omaha Beach. Wat ons opvalt prachtige huizen en bijna in alle tuinen 3 grote vlaggenmasten met Franse/Engelse/USA vlaggen hoe groter hoe mooier. Prachtig strand mooie kustlijn nog mooiere huizen, en een plek waar vele doden zijn gevallen. Bijzonder maar krijg een brok in mn keel bij de woorden die staan op een gedenksteen, woorden van Roosevelt. Na deze bijzondere rit wilde ik met eigen ogen zien hoe het American Cemetery eruit ziet, we kennen allemaal de beelden, maar dit overtreft alles. Nu liep ik tijdens mijn jeugd geregeld de ambassade usa binnen en stond daar altijd een marinier in vol ornaat, (dus met uniform) die altijd vriendelijk zei hello miss Born you are here to pick up your father......ik holde naar mn vader en dan riep ik “mama staat te wachten en dubbel geparkeerd. Zo ook de kerstfeesten vol pracht en praal! Maar deze plaats echt zo is prachtig en mooi en komt binnen. We lopen langs wat grafstenen en ook stenen met het joodse kruis, bijzonder en mooi. Dit mag toch nooit vergeten worden.

Als toetje rijden we door naar St Mere Eglise waar een parachutist is blijven steken aan de kerktoren, wie kent het verhaal niet, doof is hij ervan geworden. Nu weet ik inmiddels dat het verhaal iets anders is. In het hele dorp is verder niks te doen, we waren te laat om het museum nog te bezoeken en zie een uitnodigend terras met stoeltjes in een tuin en strijken neer. Later blijkt dit een verzamelende Nederlander die normaal gids was. Hij gaf een tour in een buggy (maar goede raad was duur) Corona en dus nu achter een BBQ, sateh with peanut butter wie heeft dat op de kaart?  We hebben daar leuk gegeten niks bijzonders maar de setting was leuk het verhaal nog leuker

We hebben een indrukwekkende dag afgesloten met nog een drankje maar onze lichten uit