Lekker wijntje

30 september 2021 - Saint-Émilion, Frankrijk

We rijden Spanje uit en Frankrijk in het is een zonnige dag en zijn benieuwd naar dat kleine plaatsje op een schuine rots gebouwd. De kilometers tellen af nog 35 km en afslag St Emilion. We rijden tussen de wijnranken en zien trekkers vol druiven rijden. Alle plukkers zie je lachen, met zonnehoed op en grote teil op de rug. Even later zie ik mensen op kisten zitten het werk zit erop ze drinken wat en zingend vieren ze dat de laatste druif geplukt is.....in ieder geval dat denkt mijn verbeelding dat ze dat zingen. Wil eigenlijk een foto maken maar denk, is ook zo wat persfotograaf carol in actie. We zien bekende chateaus, namen die ik herken uit de schappen van onze plaatselijke wijnwinkel in Heerde. Het is prachtig de zon over die ranken het is een vredig plaatje. Nog 3 km in de verte staan scheve gevels en daken laatste bocht en dan rechtsaf (wat net gaat) rij het dorpje in. Ons B&B konden we niet vinden loop een café binnen die me lieten weten hier beneden, maar hoe kom ik daar? Toch maar bellen, krijg de eigenaar ad telefoon bonjour of goedendag hoor ik, gelukkig de weg vragen in het Nederlands gaat me toch beter af, en denk terug aan die 4 op mijn rapport voor Frans. Moest het dorp weer verlaten en weer inrijden alles is 1 richting en we rijden een piepklein straatje in. En gevonden parkeren op een klein plaatsje de auto. Willem hoor ik zeggen moet je hier wel zijn, mijn vaste antwoord deze vakantie is, geen idee ik doe maar wat. Komen in de B&B krijgen code voor een kluisje, met de sleutel in de aanslag lopen we naar binnen. Installeren ons in de zolderkamer en maken even later kennis met de eigenaar, wat een aardige man, laat ons nog weten waar we moeten eten en waar we wijn moeten proeven.
Makkelijke stappers aan en op pad. Steegje door en staan midden in een lief dorpje met terrassen en vele winkels vol met wijn. We besluiten een glas grand cru St. Emilion op het terras te gebruiken en onze smaakpapillen krijgen een euforie te verwerken. Dit is wat even wat anders dan de weektopper van de jumbo. We slenteren met rode wangen van de wijn  door de straten, hoewel slenteren stevige stappers heb je nodig, het is hier niet rolstoelproof het gaat zeker 6% omhoog en weer naar beneden. Prachtige wijnwinkels van bekende chateaus. Ons oog valt op een Pétrus van €14000,- dus geef willem z’n kaart en zeg doe maar een doos we zijn immers met de auto en lach om zijn gezicht. Uiteindelijk zijn we een winkel binnengelopen en werden getrakteerd op een proeverij van mooie rode wijnen. Hier hebben we een zestal wijnen gekocht die we bewaren voor mooie feestmomentjes. Toen de avond inviel zijn we ergens gaan eten. Ik kan met recht zeggen dat deze Bourgondische streek een aanrader is voor de wijnliefhebbers. Tijdens het ontbijt de volgende morgen nog wat nagepraat met de eigenaar die samen met z’n vrouw en kinderen hier 7 jaren terug is neergestreken.
Auto opgezocht en mijn rijkunsten werden wederom op de proef gesteld. Mensen schoten te hulp om me te adviseren. Dat kleine vrouwtje in de te grote auto....maar zelfverzekerd zijn we zonder kleerscheuren St Emilion uitgereden. Op naar Le Mont Saint Michel Frankrijk.