Salamanca here we are

3 september 2021 - Salamanca, Spanje

De rit naar Salamanca verliep voorspoedig, we hadden eigenlijk een lunchstop gepland maar in de stromende regen zag ik dit niet zitten. Beter doortuffen we weten niet wat nog komen gaat. Had gisteravond beelden gezien van Madrid met wateroverlast, daar had ik niet zo’n zin in, nooit een waterrat geweest. Ons hotel was prachtig en met veel service dit  bleek al snel toen er een man aansnelde en me ongeveer achter het stuur wegtrok, kan natuurlijk ook aan m’n rijkunsten liggen, wie zal het zeggen. Een waterval aan informatie kwam over ons heen, lift zo omhoog lift daar naar beneden zodat je nooit andere gasten tegen zou komen, dit alles vd Corona. Eenmaal op de kamer was er nog wat gehannes met de sleutel die niet werkte maar dat werd ook weer opgelost. Het was een oud nonnenklooster prachtig de gangen en raampjes lieten dat nog duidelijk zien. Aangezien het nog miezerde, en dat het de volgende dag weer mooi zou zijn, besloten we deze middag te gebruiken om te relaxen in het hotel, wat geen straf was.

Na een veel te zwaar ontbijt gingen we op pad en lopen we het oude centrum in.  Prachtige stad met veel historie en oude gebouwen en veel lachende studenten. Op straat ontmoette we een leuke Nederlandse moeder die haar dochter hier ging achterlaten, ze ging Spaans studeren aan dé universiteit voor een jaar. Maar door een sterfgeval kon haar echtgenoot niet meekomen, ze voelde zich een beetje alleen daardoor, maar zei hij heeft het zwaarder nu, ik moet niet zeuren. Dochterlief had gelijk aansluiting gevonden bij nieuwe vriendinnen de avond ervoor, en ze had alleen op haar hotelkamer gezeten. En zo liepen we al pratend door de stad, binnen no time wisten we wat ze ging doen,  en zij wat wij gingen doen en wat onze eindbestemming was.  Dit was een leuke spontane ontmoeting, en we hebben ook dezelfde universiteit bezocht waar veel leuke jongens en meisjes naar binnen en buiten liepen. Bleek de oudste van Europa te zijn,  met veel internationale studenten.  In de drukke gevel moet je geluk geven als je de kikker ziet, ik heb er nekpijn van gekregen maar gevonden. Op een hoofd van een schedel, nou dat is nog is geluk? Salamanca is niet groot maar prachtige schone oude stad. Voor 2 dagen was het een mooie stop, veel langer heb je niet nodig naar ons idee. Het viel ons ook op, niet te druk en alles op loopafstand. Denk midden in de zomer zonder covid wellicht druk. s’avonds hadden we tafeltje in de tuin geregeld, we hadden geen zin in 3 gangen maar een klein hapje dus heel lief gevraagd of we het konden delen, en dat was geen bezwaar, dit is serieus de lekkerste pizza ever die we daar met een glas wijn hebben gegeten. Koffer pakken vroeg op ..... we zijn immers op doorreis.

Morgen gaan we de grens over naar Portugal.